Kennisinnovatie NVvMT

Contact: kennisinnovatie@nvvmt.nl

"De kennisinnovator zet zich in om continue ontwikkeling van het vak te stimuleren op het gebied van onderzoek, het ontwikkelen van modulen en producten, het beschrijven van micro-interventies, beroepsprofiel, opleidingen en het bij- en nascholingsaanbod voor de leden."

Daarbij hanteert zij de strategische onderzoeksagenda, samengesteld door alle lid verenigingen, als uitgangspunt. Het is in het belang om muziektherapeutisch onderzoek blijvend te ontwikkelen en zichtbaar en toegankelijk te maken op wetenschappelijk- en praktijkniveau.

Onderzoek en kennisontwikkeling

De NVvMT ondersteunt en faciliteert onderzoek en kennisontwikkeling om hierdoor de kwaliteit en de onderbouwing van muziektherapie te verbeteren. Hierbij gaat het onder meer om wetenschappelijk onderzoek, praktijkgericht onderzoek, de ontwikkeling van producten en modulen en het schrijven van micro-interventies voor muziektherapie. 

Kwaliteitstandaarden en borging

Onder kwaliteitsstandaarden wordt verstaan de zorgstandaarden, generieke modules en richtlijnen, welke betrekking hebben op het gehele zorgproces en die vastleggen wat goede zorg is. Patiënten en naasten, zorgprofessionals, zorgaanbieders en zorgverzekeraars werken hier samen in hun streven naar goede, toegankelijke en betaalbare (geestelijke) gezondheidszorg. Ze zijn patiëntgericht en houden rekening met het feit dat de zorg tegen aanvaardbare kosten kan worden geleverd.

Het kwaliteitsinstituut Akwa GGZ en de Stichting Kwaliteitsimpuls Langdurige Zorg (SKILZ) begeleiden deze processen en zorgen onafhankelijk van elkaar, samen met patiënten, naasten en professionals voor ontwikkeling en borging van kwaliteit in de ggz. Dit zodat patiënten de best mogelijke behandeling en zorg krijgen gebaseerd op hun eigen voorkeuren, die van hun naasten én op actuele kennis en kunde. De NVvMT wordt door Akwa GGZ en SKILZ betrokken bij de landelijke ontwikkeling van verschillende zorgstandaarden, richtlijnen en generieke modules.

Zorgstandaarden

Een zorgstandaard geeft vanuit het perspectief van patiënten met een bepaalde stoornis een op actuele en zo mogelijk op wetenschappelijk onderbouwde inzichten gebaseerde functionele beschrijving van de noodzakelijke onderdelen van de multidisciplinair georganiseerde individuele zorg. Dit geldt voor de onderdelen preventie, zorg (cure & care) en ondersteuning bij zelfmanagement voor een bepaalde stoornis gedurende het complete zorgcontinuüm. De omschrijving omvat ook de organisatie van zorg en relevante prestatie-indicatoren.

Generieke modulen

In generieke modules staan zorgcomponenten of zorgonderwerpen beschreven die voor meerdere psychische stoornissen en/of somatische aandoeningen relevant zijn. Een generieke module haakt per definitie aan op een aantal andere kwaliteitsstandaarden, zowel voor specifieke stoornissen als voor somatische chronische aandoeningen. De zorg die beschreven wordt in een generieke module kan bij de ene stoornis toepasbaar zijn in slechts één bepaalde fase en bij een andere stoornis in meerdere fasen. De zorg die beschreven wordt rondom het ggz-onderwerp in een generieke module, is ‘generiek’.

Richtlijnen

Een richtlijn is een document met aanbevelingen, gericht op verbetering van kwaliteit van zorg. Veelal betreft het een systematische samenvatting van wetenschappelijk onderzoek en afweging van voor- en nadelen van verschillende behandelingen, aangevuld met expertise en ervaringen van zorgverleners en zorggebruikers. Een richtlijn is primair bedoeld voor ondersteuning van de klinische besluitvorming. Gerelateerde doelen zijn vermindering van diversiteit in handelen en vergroten van transparantie.

Product- en moduleontwikkeling

De Commissie Product- en Module Ontwikkeling (CPMO) onderstreept het belang van het expliciteren van behandelinterventies vanuit de visie op kennisontwikkeling. De CPMO heeft als doelstelling het stimuleren van de ontwikkeling van interventiebeschrijvingen in de vorm van producten en modulen voor de verschillende disciplines. De commissie bestaat uit leden van de afzonderlijke beroepsverenigingen die aangesloten zijn bij de FVB. Een feedbackcirkel ondersteunt de commissie. 
De achterliggende visie is dat een interventiebeschrijving als een van de wegen in de cyclus van kennisontwikkeling bijdraagt aan kwaliteitsverbetering van vaktherapie en daarmee aan een sterkere positionering van vaktherapie in Nederland. Het expliciteren van de veelal impliciete (individuele) praktijkkennis van de vaktherapeut in de vorm van een interventiebeschrijving is een belangrijke stap in de cyclus van kennisontwikkeling.

Voor meer informatie over product- en moduleontwikkeling, zie website FVB

Vakeffect - Meten in de praktijk

Als vaktherapeut weet je natuurlijk als geen ander dat vaktherapie werkt. Binnen bijvoorbeeld de ggz, PAAZ en revalidatiecentra levert vaktherapie een gewaardeerde bijdrage aan de behandeling. Ook vrijgevestigde vaktherapeuten hebben veel tevreden cliënten. Het effect van vaktherapie willen we meetbaar maken. Met VakEffect starten we met het consequent meten van de resultaten van de therapie voor je cliënten. Door dit als vaktherapeuten allemaal op dezelfde manier te doen, verzamelen we vergelijkbare data die we vervolgens ook kunnen gebruiken voor onderzoek naar de werking van vaktherapie in het algemeen.

Als individuele vaktherapeut kun je door mee te doen zien of jouw cliënt vooruitgaat of niet. Zo kun je de behandeling nog beter toespitsen op de cliënt. Ook kun je zien of een bepaalde behandelmodule, behandelpad of interventie werkt. De vragenlijst geeft je een goede en objectieve meetlat om de vooruitgang van je cliënt te volgen. We doen dit door voor en na de behandeling te meten. Het kan zijn dat je cliënt zelf niet doorheeft dat er flinke vooruitgang is, terwijl dit wel uit de meting blijkt. Andersom kan het zijn dat je als therapeut en cliënt vindt dat de behandeling zinvol is, maar dat de klachten nog niet veel verminderen. In dit laatste geval kun je met de cliënt beslissen of je de behandeling bijstelt.

Het is bij deze dataverzameling van belang om de meting allemaal op dezelfde manier te doen: hiermee worden de resultaten vergelijkbaar. We werken daarom ook met een gevalideerde (bewezen en erkende) vragenlijst, de SQ-48. Deze is gericht op volwassenen. Later volgt een vragenlijst gericht op jeugd. Zo krijg je als therapeut inzicht in individuele cliënten en als onderzoeker in de werking van vaktherapie op een bepaalde groep cliënten. Iedereen kan zo bijdragen. Doe jij ook mee? Meld je hier aan!

 

 

Zie ook  Vaktherapie onderzoek muziektherapie Kennisinnovatie